Thüringer Philharmonie Gotha o.l.v. Michel Tilkin

m.m.v. judith ermert, cello

Dit event is voorbij

Tsjaikovski kwam uit een goed nest. Later zou hij moeten vechten om een korst brood en sliep hij zelfs af en toe op een bankje in het park. Hij was al 25 jaar oud en had nog geen fatsoenlijke noot op papier gezet.  A l zijn werken waren tot op het bot afgekraakt, toen hij in 1869 zijn concert-ouverture Romeo en Julia schreef. Het werd het begin van zijn wereldroem als componist. Het stuk werd uitgevoerd en geprezen in Moskou en Sint Petersburg, en zelfs de grote Duitse concertzalen hadden wel oor naar het stuk.

Saint-Saëns was ook een laatbloeier en schreef zijn 1ste celloconcert in het jaar 1872. Hij was toen 37 jaar oud. Saint-Saëns staat bekend om zijn traditionele aanpak. Zo week hij normaliter niet af van de standaard sonatevorm, concert of symfonie. Zijn 1ste celloconcert valt niet binnen de standaardvormen, aangezien het enkel en alleen uit één deel bestaat. Het Allegro non troppo is min of meer een samenvoegsel van drie delen, welke in elkaar verweven zijn. Saint-Saëns liet zich hoogstwaarschijnlijk beïnvloeden door Franz Liszt die impliciet voorstander was van het ‘doorcomponeren’. De toonsoort, a mineur, is waarschijnlijk een eerbetoon aan Robert Schumann, die ook een celloconcert in a mineur schreef.

Zoals het een romantisch meesterwerk past, werd César Francks beroemdste compositie, zijn symfonie in d, slecht ten doop gehouden. De première op 17 februari 1889 was een flop van formaat. Publiek en pers haalden hun neus op voor deze robuuste brok symfonische muziek. Dat een Frans componist – Franck was dan wel in Luik geboren, hij zou een leven lang in Parijs slijten – zich aan het symfonische genre waagde, was niet bepaald à la mode in het toenmalige Franse muziekleven. De Franse romantiek was er nu eenmaal één van de stem. Zoals je van een organist kan verwachten, is Francks symfonie erg ‘architecturaal’ van opzet. Net als bij die andere organist-symfonicus, Anton Bruckner, valt ook hier een schrijfwijze op waarin monolithische klankblokken met veel effect tegen elkaar uitgespeeld worden. Innovatief is zijn symfonie vast: de drie bewegingen uit dit werk gaan elk terug op het drietonig motiefje dat van bij de start van het openingsdeel (Lento) te horen is in de diepe strijkers.

De Thüringer Philharmonie Gotha is enerzijds een jong orkest, maar kan anderzijds bogen op een traditie van meer dan 360 jaar. In 1651 richtte Ernst I von Sachsen-Gotha, Ernst der Fromme, zijn hofkapel op. Sedertdien speelt het orkest een belangrijke rol  in het culturele leven van Gotha en in Thüringen. Het orkest is ook een waardig ambassadeur van Gotha en Thüringen in de belangrijke muziekcentra in Duitsland en in Europa. Sedert seizoen 13-14 is Michel Tilkin, Truienaar uit keuze, er chef-dirigent.

Michel Tilkin speelde als trombonist bij het WDR Sinfonieorchester en bij het Rotterdams Filharmonisch Orkest, waar hij samenwerkte met enkele grote dirigenten. In de jaren ’90 was hij assistent van Kurt Masur en Neville Marriner. Als dirigent maakte hij carrière bij het Nationaal Orkest van België, De Filharmonie, het Brussels Philharmonic, het Symfonieorkest

Programma
Peter Tsjaikovski: Ouverture ‘Romeo en Julia’
Camille Saint-Saëns Celloconcerto nr. 1 a, op. 33
César Franck: Symphonie en ré mineur, FWV 48

Deel op Twitter Deel op Facebook

Schrijf je in voor de nieuwsbrief