Zingende snaren: F. Schubert, W. A. Mozart, Jeroen D’Hoe (creatie) en A. Dvořák

Taurus Quartet

Dit event is voorbij

In 1820 begon Schubert met het componeren van zijn twaalfde strijkkwartet. Na een prachtig openingsdeel volgden er nog een veertigtal maten van een tweede deel, een andante, maar verder heeft hij dit kwartet nooit voltooid. Het eerste deel is een eigen leven gaan leiden.

In techniek, verscheidenheid, vindingrijkheid en pure muzikale genialiteit vormen Mozarts late strijkkwartetten een belangrijke mijlpaal in de muziekgeschiedenis, met drama, humor en intimiteit.

Het veertiende strijkkwartet van Dvorák is prachtig opgebouwd, onmiskenbaar geïnspireerd en wordt beschouwd als de vreugdevolle thuiskomst van Dvorák na zijn lange verblijf in Amerika.

Strijkkwartet nr. 1 Resonances, dat Jeroen D’hoe componeerde voor het Taurus Quartet in opdracht van CC De Bogaard, integreert verschillende vormen van ‘resonanties’ in een dansende, melodische en harmonische muzikale stijl.

Programma
Schubert Quartettsatz in c, D 703 (1820)
Mozart Strijkkwartet no.14 in G, K. 387 (1872)
Jeroen D’hoe: String Quartet Nr. 1 “Resonances” (2015)
Dvorák’s strijkkwartet no.14 in As, Op. 105, B. 193 (1895)

Het Taurus Quartet
Wietse Beels & Wibert Aerts (viool),
Vincent Hepp (altviool),
Martijn Vink (cello)

Deel op Twitter Deel op Facebook

Schrijf je in voor de nieuwsbrief